Petter inviterer [Path!]
  • ehh.. Jeg må nesten spørre. Path?

Jeg har lastet ned Path-klienten, og synes den er veldig fin. Og hadde jeg hatt mine ti-tjue nærmeste mennesker på plattformen tror jeg den kunne hatt veldig, veldig mye for seg for min del.

Akkurat nå har jeg to venner, typ early adopters, og det er ærlig talt mest bekjente lissom.

Har noen andre enn meg tenkt: “skulle ønske jeg hadde et bittelite nettverk å vise frem bilder på?” Ja? Nei? Er telegrafen alt vi trenger?

Keene på å teste ut? :D

• Count me in, brah!

• woop! kom igjen. Én til, og vi er et nettverk.

.. nå er vi to menn i tredveårene som ser på bilder av hverandre..

• Humre, Petter.

Er Path den der hvor du har maks 150 venner?

Litt usikker på nytteverdi her. Kunne tenke meg å holde meg oppdatert på hva som skjer i livet til venner uten å bruke fjesmonsteret. Kanskje mindre lenker og morsomme videoer, mer “tok et fint bilde på tur med hund i dag”. Skal kikke på det.

• Jeg er og, mildt sagt, skeptisk til å hoppe på enda et sosialt nettverk. Men for å sitere en smart kompis:

Kunne tenke meg å holde meg oppdatert på hva som skjer i livet til venner uten å bruke fjesmonsteret. Kanskje mindre lenker og morsomme videoer, mer “tok et fint bilde på tur med hund i dag”.

.. dette kan ha en verdi. Dette har faktisk størst verdi hvis ikke alle jeg kjenner er på. bare akkurat den lille gruppen mennesker jeg er komfortabel med å diskutere både barn og interesser med. Henning og jeg koser oss med det akkurat nå i alle fall. me lyt sjå.

Og for de med interesse for interaksjonsdesign og sånt er det en liten stilstudie i seg selv. appen er fiiin! (og den er tilgjengelig på Android og, altså.)

• Hva han smarte duden før meg sa.

• Skal den drive og auto-sjekke meg inn overalt hvor jeg går? Hmmm…

• Ååååh, den har innebygget hipamatic-filter på kameraet. Veldig bra detalj. Kjenn din målgruppe.

• Herregud google, hvis G+ hadde sett så bra ut i sommer ville dere kanskje hatt en mulighet til å lykkes…

• Amen, brother. Jeg tror ikke det er noe autologging inne i bildet. Men altså, mulighet til å si at “nå sover jeg”.

For å løst sitere en av gutta bak Path: før var vi online eller offline. Nå er vi våkne og tilgjengelige, eller så sover vi.

• Synes no rett og slett Path er koselig. Tenker å ha noen fler folk å dele med, men liker at det er intimt.

• Svar fra Path. Fy fanken, det er jo fullstendig galskap at APIet støtter dette i det hele tatt??? Eller? Hva synes dere som (fortsatt) kan programmering? (og dere andre for den saks skyld ;)

http://blog.path.com/post/17274932484/we-are-sorry

• Jeg har fulgt denne saken med interesse disse dagene.

my two cents:

• Først. krise av apple at dette overhode går an. en hvilken som helt app kan, for øyeblikket, ta med seg hele adresselista di uten å spørre om lov. face palm
    • Jeg stoler i grunn på Path når de sier at de kun bruker dette for å gjøre det lettere for seg selv å tipse om nye kontakter. Mest fordi jeg sliter med å se hva annet de skal bruke den til. (minner om at tjenesten er helt sans reklame)
    • Forbilledlig beklagelse fra Paths side.
    • For ordens skyld. Ymse Twitter-klienter, Foursquare og mange andre gjør nøyaktig det samme som Path.

Feilen her ligger opplagt hos Apple. Noe de (vil noen si, omsider) har tatt konsekvensene av. Neste versjon av iOS vil fjerne/endre dette API-et, slik at applikasjoner må spørre brukeren om lov – på samme måte som for geografisk informasjon i dag.

I siste instans er dette en konsekvens av den sosiale weben. Vi laster opp mengder med personlig informasjon til databaser spredd verden over, eid av utenlandske selskaper. Og vi står tilbake tilnærmet uten rettigheter eller reaksjonsmuligheter.

We are trading privacy for convenience

• Amen. Takk for oppklaring P. Jeg har lest endel om at ymse apper snoker i kontaktene dine på iOS, men at de mer seriøse utviklerne også benytter seg av dette er nytt for meg. Det er en skandale at Apple har åpnet for dette i det hele tatt, men bra at de tar affære nå. Hele greia er en gedigen face-palm. Takk og pris for hackere som snoker i koden til disse programmene…

Deltakere i diskusjonen